SANDHEDEN OM GLUTEN

Du kender garanteret følelsen af at have spist en pizza med masser af ost på: Man bliver træt og sløv i kroppen, maven bliver rund som en fodbold, og man begynder at prutte. Det skyldes ikke kun de tømmermænd, der forårsagede lysten til pizzaen, men også den gluten, der er det hvedemel, der danner bunden i pizzaen.


Gluten er et protein, som findes i korntyper som fx hvede, spelt, rug og byg. Især hvede har et højt indhold af gluten, og jo højere indholdet af gluten er, jo mere elastisk bliver dejen, når den æltes.


Mange mennesker reagerer negativt på gluten: maven bliver oppustet, man bliver træt og sløv, og nogle får dårlig fordøjelse i form af hård mave eller diaré. Nogle er ligefrem allergiske overfor gluten.


Glutenallergi kaldes også Cøliaki, og lider man af det, vil indholdet af gluten påvirke tarmsystemet meget negativt ved at ødelægge slimhinden i tyndtarmen og dermed gøre det umuligt at fordøje maden. Lider man af glutenallergi, skal man i sagens natur helt undgå at spise gluten. Symptomerne vil herefter forsvinde og slimhinderne i tarmen vil begynde at fungere normalt igen.


Har man problemer med fordøjelsen i det hele taget, kan det også være en god idé helt at udelade gluten fra kosten i en periode og se, hvilken effekt det har.


Inden du fjerner gluten fra din kost, er det vigtigt at du får ordentlig kostvejledning. Vi kan hjælpe dig med at sammensætte en alsidig, glutenfri kost, som ikke belaster din krop unødigt, samtidig med at du får alle de næringsstoffer din krop har brug for.


Det er lidt besværligt, men heldigvis ikke umuligt at undgå gluten. Der findes ikke gluten i ris, soja, solsikkefrø og majs. Havre indeholder fra naturens hånd heller ikke gluten, men bliver normalt dyrket og malet i nærheden af hvede og rug, og kan derfor alligevel indeholde gluten. Boghvedemel, kartoffelmel, johannesbrødkærnemel, birkes, tapioka, quinoa, arrowroot, sago og polenta indeholder heller ikke gluten.


Nogle tror, at spelt ikke indeholder gluten, men det er ikke tilfældet. Dog indeholder det ikke lige så meget gluten som hvede, så måske reagerer du ikke på det. Prøv dig frem.


Nogle bagere bager glutenfrit brød, og glutenfrie melblandinger fås i helsekosten og de fleste velassorterede supermarkeder. Du kan også købe glutenfri melblanding påwww.allergikost.com


I en snæver vending kan det være rart med en skive knækbrød, og der findes flere typer glutenfri knækbrød på markedet – også uden mælk. Af morgenmadsblandinger kan puffede ris, cornflakes den sunde eller specielle glutenfrie myslier bruges.

 

2 Comments