SÅDAN UNDGÅR DU BLODPROP I HJERNEN

NY FORSKNING: Den rigtige kost med mange antioxidanter og mineralet magnesium giver dig maksimal beskyttelse mod den frygtede sygdom.

I år vil 15.000 af os blive ramt af enten en blodprop i hjernen eller en hjerneblødning. Det er nu blevet den tredje hyppigste dødsårsag i Danmark. Men der er håb.

Et nyt videnskabeligt studie slår fast, at den dødelige sygdom kan forebygges med antioxidant-rig kost. Nødder, bananer, bladgrøntsager, te og fuldkornsprodukter er noget af det, der indeholder masser af antioxidanter, og som giver en effektiv beskyttelse mod den frygtede sygdom.

Det er forskere fra den ansete Karolinska Institut i Stockholm, der nu har fundet ud af, hvis vi spiser en diæt spækket med antioxidanter, kan nedsætte risikoen for apopleksi, som er en samlet betegnelse for de to sygdomme i hjernen. Studiet omfatter ikke færre end 36.715 kvindelige forsøgspersoner og er dermed et af de grundigste hidtil.

 

PAS PÅ PILLERNE

I Hjerteforeningen er forskningschef og overlæge Gorm Jensen positiv over for det nye forskningsresultat, men han advarer mod at tro, at man kan beskytte sig mod blodpropper ved bare at fylde sig med kunstige vitaminer og mineraler.

Folk, der spiser disse former for kosttilskud, lever kortere end andre. Det er dokumenteret gennem dansk forskning, siger han.

Hundredetusinder af danskere tager hver dag bl.a. A-vitamin, E-vitamin og betakaroten i pilleform. Charlotte Bech, læge og forsker i sund ernæring, er enig:

Det er stærkt opmuntrende, at et nyt studie så klart viser betydningen af, at spise en kost rig på antioxidanter. Men det må ikke føre til, at folk fylder sig med piller for at være på den sikre side. Kroppen kan simpelthen ikke nedbryde de kunstige stoffer, der ophobes i leveren og andre steder i kroppen. Vi skal tilbage til at spise naturlig mad frem for kosttilskud. Og forskning viser i øvrigt, at økologisk mad indeholder særligt mange af de gode antioxidanter.

 

RÅT ER GODT

Lene Hansson, ernæringsvejleder, er også begejstret for det nye forskningsresultat og betoner vigtigheden af, at spise endnu flere uforarbejdede fødevarer: Spis masser af rå grøntsager. Jo mindre forarbejdet maden er, jo flere af de hjerne-beskyttende antioxidanter er der i den. Det er jo for længst dokumenteret, at mange vitaminer forsvinder, når vi koger og steger for meget. Hvad kosttilskuddene angår, er jeg ikke så betænkelig. Men det er vigtigt, at maden fylder mest, siger hun.

Ifølge det nye universitetsstudie har kvinder, der spiser mad med mange antioxidanter, 17 pct. mindre risiko for at få en blodprop i hjernen, sammenlignet med dem der spiser færrest. For kvinder, der tidligere har haft tegn på hjerte-kar-sygdom, er helbredsgevinsten endnu mere markant. Hos dem ser man hele 45 pct. færre tilfælde af hjerneblodprop eller hjerneblødning.

Louise McCullough, førende amerikansk neurolog, Universitetet i Conneticut, betegner på hjemmesiden Heartwire det nye studie som ”langt det største og mest komplette, der er lavet”. Hun tilføjer, at resultatet endeligt bekræfter, hvad mange forskere længe har haft mistanke om.

 

MAGNESIUM MINDSKER RISIKO

Samtidig viser et andet studie fra Sverige, at magnesiumrige fødevarer også i høj grad beskytter mod apopleksi. I denne undersøgelse er 250.000 personer blevet fulgt gennem 11,5 år. 6.500 af dem fik apopleksi i undersøgelsesperioden.

For hver ekstra 100 gram magnesium de spiste, blev risikoen for apopleksi reduceret med ni pct.

Det resultat viser, at folk burde holde sig til en sund diæt med magnesiumrig mad som bladgrøntsager, nødder, bønner og fuldkornsprodukter, siger professor Susanne Larsson, der har ledet det store studie.

Blodprop i hjernen opstår af en række grunde. Både arv og livsstil påvirker risikoen. Har personer i den nære familie haft en hjerneblodprop, er man selv mere udsat. Rygning, højt kolesterol, diabetes og overvægt er typiske livsstilsfaktorer, som øger risikoen.

Symptomer på en blodprop eller blødning i hjernen kan b.la. være pludselig lammelse, svimmelhed, talebesvær og synsforstyrrelse.

 

GODE KILDER TIL ANTIOXIDANTER

Nødder og chokolade er blandt de allerbedste kilder til de vigtige antioxidanter. Mørk chokolade indeholder hele 9.000 enheder (ORAC) pr. 100g. Men også grøntsager og frugt er sprængfyldt med antioxidanter. Her er nogle af de rigtig gode kilder:

 

GRØNTSAGER

  • Kål
  • Spinat
  • Rosenkål
  • Rød peber
  • Løg
  • Majs
  • Ærter
  • Kartofler
  • Gulerødder
  • Bønner
  • Tomater
  • Squash
  • Salat

 

FRUGT

  • Svesker
  • Rosiner
  • Blåbær
  • Tranebær
  • Jordbær
  • Hindbær
  • Blommer
  • Appelsiner
  • Grapefrugt
  • Kirsebær
  • Kiwi
  • Bananer
  • Æbler

 

Kilde: BT Søndag

Comment