10 TIPS TIL EN SLANKERE LIVSSTIL

Læg en realistisk plan når du vil i gang med en sundere livsstil. Hvis du normalt spiser masser af fedt, guf og ingen grøntsager, er det nok lidt for svært lige med ét at gå helt over til den grønne og sunde side. Læg derfor en realistisk plan for, hvordan du kan gå fra din nuværende livsstil til en ny og sundere, ellers bliver det for svært, og du falder hurtigt tilbage til dit gamle spisemønster. Vælg højst 3 små ændringer ad gangen og føj nye til, når de er blevet en god vane.

Spis masser af groft og grønt. Nøglen til at holde din nye livsstil er, at du ikke går og er sulten og synes, det er en prøvelse. Så fyld din indkøbskurv med groft brød, fuldkornsbrød, fuldkornspasta, brune ris og grove grøntsager som kål og rodfrugter. De mætter nemlig godt uden at give for mange kalorier.

Spis 2-3 mellemmåltider. Sulten er din værste fjende, når du vil holde den slanke linje, så husk at spise mellemmåltider. De sikre, at dit blodsukker holder et fornuftigt niveau, mindsker træthed, øger koncentrationen og velvære og forebygger den store sult. Gode mellemmåltider er – ud over de nemme som gulerødder og æbler – f.eks. en god smoothie, frugtspyd, blandende stykker grøntsager i portionsbidder eller måske et stykke groft rugbrød med lidt avocado eller torskerogn.

Spar på fedtet – og frås til gengæld med smagen. "Åh, hvorfor er alt, hvad der er lækkert, så usundt og fedende?" Det er vi vist mange, der har sagt en enkelt gang – eller to. Men det passer ikke, det gælder bare om at bruge en masse lækre smagsingredienser som tørrede krydderier, friske krydderurter og lækker eddike. Du vil opleve, at mad med god smag ikke nødvendigvis betyder mad med fedt. Så køb forskellige krydderier og andre lækre smagsgivere og eksperimenter dig frem.

Skej ud med lidt lystkalorier. En sund og slank livsstil betyder ikke komplet afholdenhed, det betyder bare, at du skal skære ned på dit forbrug og til gengæld nyde de lystkalorier, du vælger at spise. Tag f.eks. et stykke lækkert mørk chokolade til kaffen eller fem ristede mandler til din te. Hvis du lærer at spise lidt, men godt sødt – og huske at nyde det uden dårlig samvittighed – undgår du pludselig at gå løs på slikhylden i kiosken.

Spis kun én portion. Der går 20 minutter, fra du har spist, til du fornemmer, at du er mæt, derfor start med at spise én portion. Og væn dig til at spise langsommere, end du plejer, og vent så med anden portion, til du har fundet ud af, om der overhovedet er plads til mere. Og husk så at tygge maden grundigt!

Find troen frem – og hav tålmodighed. Disse regler er ikke en hurtig kur, men en livsstil, du skal blive ved med at holde. Derfor skal du ikke blive utålmodig og lade et anfald af modløshed tage gejsten fra din sunde livsstil. Hvis du træder ved siden af, skal du ikke tænke, at alt er spildt – det er bare tilbage på sporet og op på hesten igen. Mange synes, at et vægttab på 100 gram om ugen er "ingenting", men på et år er det over 5 kilo. Lidt har også ret, og en lille ændring kan gøre en stor forskel i sidste ende.

Lær at værdsætte de mange dejlige grøntsager. Det kan være temmelig kedeligt i længden at sidde og gnaske i lange, trævlede stænger blegselleri, så det gælder om at lære at spise grøntsager peppet op på den rigtige måde, f.eks. med krydderurter. Lav mad efter de fem grundsmage: salt, surt, bittert, sødt og umami. Det stimulerer dine smagsløg, så du får lyst til at spise de grøntsager, du normalt synes, er kedelige.

Bevæg dig HVER dag. Vi ved det godt, alligevel er vi mange, der "glemmer" det, men du skal bevæge dig hver dag. Og det behøver ikke kun være decideret sport som løb eller dans, alle de små ting tæller også og giver samlet en effekt. Gør det derfor til en vane at tage cyklen og trappen, stå af et busstop før, gå en tur med dine veninder i stedet for at tale i telefon osv. Ha' det sjovt med vennerne med en omgang skumtennis.

Kom godt i gang – hver morgen. Som i så mange andre discipliner gælder det også inden for sundhed, om at komme godt fra start. Din morgenmad er vigtig, fordi du dermed bedre kan holde sulten fra døren resten af dagen og nemmere får en sund dag, når du er startet rigtigt. Planlæg derfor, hvad du vil spise til morgenmad allerede aftenen før, så din morgentræthed og travlhed ikke ødelægger dine gode intentioner, allerede inden dagen er kommet rigtig i gang.

Har du brug for mere inspiration og støtte til en slankere og sundere livsstil? Hos Kropsinstituttet har vi specialiseret os i, at give dig en personlig kostvejledning, hvor du lærer, hvordan du får det allerbedste ud af din krop – og ikke mindst bliver ved med, at få positivt udbytte af din livsstilsændring.

Du starter med at blive vejet og få foretaget en fedtprocentmåling. Målingen viser hvor meget fedt, væske, knogler og muskelmasse lige netop din krop indeholder. Desuden får du af vide ang. din forbrænding, metabolisk alder m.m.

Læs mere her Kontakt for booking martin@kropsinstituttet.dk eller ring tel. 51 16 18 16

Comment