SYRE- BASE BALANCEN

Syre- basebalancen er nødvendig for vores krop, hvis vi skal forblive i en helbredsmæssig optimal tilstand og undgå livsstilssygdomme.

Alle organer i vores krop har en pH-værdi med en vis ”bufferzone”. F.eks. skal vores levers pH-værdi ligge mellem 5 og 6, og vores mavesæks mellem 2 og 5. Vores blod derimod skal altid ligge på pH-værdien 7,4.

Hvis kroppen bliver for sur, ”ofrer” organerne og knoglerne sig og afgiver nogle af sine basiske mineraler for at kompensere.

Vores liv og helbred afhænger af kroppens evne til at opretholde en optimal pH-værdi. Dette kaldes ”homeostase”. Men hvad sker der, hvis homeostasen opretholdes på bekostning af knogler, nervesystem og organer?

Osteoporose opstår på grund af manglende muskelopbyggende træning og oversyring i kroppen. Og ved et for surt indre miljø begynder kroppen desuden at trække basemineraler ud af nervecellerne - ligeledes i et forsøg på at vedligeholde kroppens pH-værdi. Vores nervesystem begynder nu at lide, og vi mærker en forringelse af vores mentale klarhed. Vores hjerne begynder at arbejde langsommere, vi kan ikke længere koncentrere os, og vores energiniveau bliver lavt. Også mange gigtpatienter oplever jævnligt, hvordan indtagelsen af den forkerte og syreholdige kost med det samme kan forværre gigtsymptomerne.

Ovenstående er altså alle typiske symptomer hos mennesker med for meget syre i kroppen, og de giver et billede af, hvorfor den basedannende, iltholdige kost bestående af frugt og grønt er så uhyre vigtig – sammen med rigelig væske selvfølgelig. Kosten er en af de mest indflydelsesrige faktorer i forhold til syre-basebalancen.

Videnskabelige undersøgelser viser, at en optimal kostfordeling består af 80 procent basedannende føde og 20 procent syredannende, hvilket er en udmærket hovedregel, så længe vi samtidig er opmærksom på, at vi alle har forskellige behov og kropslige reaktioner.

Udrensning er vigtig. Hvis du ønsker at fortsætte dit daglige indtag af syreholdige drikke- og fødevarer, så giv dig selv i det mindste et mini-break. Giv din krop og dit sind en chance for at få renset ud.

Husk at spise mørkegrønne bladgrøntsager som spinat, broccoli, grønkål og tang, der indeholder kalcium, magnesium, jern og klorofyl. Klorofyl er det basiske og afgiftende grønne pigment i planter, som omdanner sollyset til energi ved hjælp af fotosyntesen. Dets kemiske opbygning ligner opbygningen af menneskets røde blodlegemer hæmoglobin og kaldes derfor også for ”plantens blod”
 

 

Sådan holder du din krop i syre-basebalance
 

  • Spis frugter og grøntsager – gerne de mørkegrønne og grønbladede af slagsen – og drik masser af vand
  • Drik juice af frugt og grøntsager – specielt grønne juicer
  • Spis økologisk
  • Spis lune misosupper
  • Spis kun til du er 80 % mæt
  • Hold en ugentlig juice-fastedag for at optimere kroppens udrensning
  • Træk vejret langsomt og dybt flere gange om dagen
  • Sørg for at få frisk luft hver dag
  • Motioner hver dag
  • Stræb efter følelsesmæssig balance
  • Tænk positive tanker og optimistiske tanker
  • Grin og smil – det smitter af både på andre og indvendigt i kroppen
  • Bevar troen (ikke mindst på dig selv) og håbet
  • Lev dit liv med et minimalt stressniveau
  • Skab nære, tillidsfulde relationer
  • Omgiv dig med kærlighed   
     

Hvis du vil hjælpe din syre/base balance er Greens eN super god måde at gøre det på



BASEDANNENDE MAD

SYREDANNENDE MAD

GRØNTSAGER

Hvidløg
Asparges
Fermenterede grøntsager
Brøndkarse
Rødbeder
Broccoli
Blomkål
Kål
Gulerødder
Rosenkål
Selleri
Bitter salat
Chlorella
Agurk
Aubergine
Grønkål
Kålrabi
Salat
Svampe
Løg
Ærter
Peber
Græskar
Havtang
Spirulina
Squash
Spirer
Natskyggegrøntsager
Krydderurter
Rodfrugter
Persillerod
Spiselige blomster
Mælkebøtte
Kartofler 


FRUGT

Æbler
Abrikoser
Avocado
Banan
Cantaloupe melon
Kirsebær
Blåbær
Solbær
Dadler og figner
Vindruer
Grapefrugt
Lime
Citron
Honningmelon
Clemmentiner
Appelsiner
Pærer
Ananas
Alle bær
Tomat
Vandmelon
Tropiske frugter
Nektarin

PROTEIN

Valleprotein
Yoghurt
Kyllingebryst
Hytteost
Mandler
Kastanier
Tofu
Græskarkerner
Hørfrø
Solsikkefrø
Nødder
Spirrede frø
Hirse


ANDET

Æbleeddike
Bipollen
Lecithin granulat
Probeotika
Grønne juicer
Grøntsagsjuicer
Friskpresset frugtjuice
Upasteuriseret mælk
Mineralvand
Grøn te
Alkaline vand/ioniseret vand
Urtete
Mælkebøttete
Ginsing te


SØDESTOFFER

Stevia 

 

KRYDDERIER

Kanel
Karry
Ingefær
Sennep
Chilli peber
Havsalt
Miso
Tamari
Alle urter/krydderier

 

ORIENTALSKE GRØNTSAGRER

Wakame
Nori
Shitake
Maitake
Kinaradisse
Reishi svamp
Umeboshi
Mælkebøtterod

 

FEDT OG OLIER

Avocadoolie
Majsolie
Olivenolie
Sesamolie
Solsikkeolie
Rapsolie
Hampfrøolie
Hørfrøolie
Saflorolie
Svinefedt


FRUGT

Tranebær


KORN

Riskager
Hvedekager
Boghvede
Majs
Quinua
Ris – alle typer
Rug
Byg
Spelt
Kamut
Hvede
Hampfrømel
Amaranth


MÆLKEPRODUKTER

Ost, ko
Ost, ged
Ost, får
Mælk
Smør

Æg


NØDDER OG SMØR

Cashewnødder
Brazilnødder
Peanuts
Peanutsmør
Pecannødder
Valnødder
Tahin

ANIMALSK PROTEIN

Oksekød
Karpe
Muslinger
Fisk
Lam
Hummer
Hjertemuslinger
Østers
Kammuslinger
Rejer
Laks
Tun
Kalkun
Svinekød
Vildtkød


PASTA (HVID)

Nudler
Spaghetti
Macaroni
Og alle andre hvide pastaformer…


ANDET

Vineddike
Hvedekim


MEDICIN OG KEMI

Apartame og alle kunstige sødemidler
Al medicin
Pesticider
Herebicider


ALKOHOL

Øl
Vin
Hedvin
Hård spiritus
Cider


BØNNER OG BÆLGFRUGTER

Sorte bønner
Kikærter
Grønne bønner
Kidneybønner
Linser
Røde bønner
Sojabønner
Sojamælk
Hvide bønner
Rismælk
Mandelmælk
Pintobønner
Limabønner

6 Comments