Råd mod influenza og forkølelse

Er du blevet ramt af den første influenza, eller plejer du at få den? Døjer du ofte med forkølelse? Hvorfor ikke spise lige præcis de madvarer, der bekæmper netop forkølelse og influenza?

I stedet for at tage diverse piller såsom penicillin eller antibiotika, har din krop meget bedre af, at indtage de rigtige fødevarer. Forskellen på helingsprocessen er kun et par dage ekstra, ved at indtage de rigtige fødevarer kontra medicin. Hvordan tror du dit immunforsvar har det under og efter december måned? Usund mad, fed mad og alkohol dertil en masse sukker – en meget dårlig cocktail for immunforsvaret.

Hvidløg - indeholder de fytokemikalier, som dræber bakterier.


Svampe - indeholder betaglucaner, som kan styrke din evne til at bekæmpe forkølelse, hjælpe immunsystemet, samt genkende og ødelægge sygdomsfremkaldende celler.


Te - stort set alle kaloriefrie, billige og let tilgængelige teer er fuld af polyfenoler, som er beskyttende antioxidanter. Polyfenoler er antibakterielle og fungerer som anti-inflammatoriske.


Havre - fuld af fiber. Havre indeholder vitaminer E og B, en række mineraler der booster immunsystemet.


Hyldebærsaft - hyldebær indeholder mere C-vitamin end de fleste frugter. De er også fyldt med fytokemikalier, der har anti-inflammatorisk og kræftbekæmpende egenskaber.


Kål - en kilde til C-vitamin, kostfibre og fytokemikalier kaldet glucosinolater. Kål menes at forebygge kræft og helbrede sår.


Honning - fuld af antioxidanter, honning har længe været anvendt til at hjælpe med, at behandle ondt i halsen og andre bakterielle infektioner.


Byg - en anden kilde til fiber og beta-glucaner. Byg har vist sig at forbedre immunitet samt sænke kolesteroltallet.


Sød kartoffel - søde kartofler er fulde af fibre og immunsystem styrkes med betacaroten. 

Comment