Træk vejret

De fleste mennesker er ikke særlig bevidste om, hvordan de trækker vejret, og især i vores vestlige kultur fungerer åndedrættet ofte ganske ringe. Hvornår har du sidst taget en dyb og rolig indånding og tænkt nærmere over din vejrtræknings tætte relation til din krop og dine tanker?

Det kan virke underligt, at noget så naturligt som at trække vejret ligger så fjernt for mange mennesker. Såvel dyr som børn trækker vejret helt ned i „maven“ og udnytter dermed lungerne optimalt, men hos det moderne, travle menneske er det nærmere undtagelsen end reglen.

Når du styrker dine lunger og dermed har et bedre „filter“ i din krop, vil du kunne optage mere ilt og dermed få mere energi i hver enkelt celle, samtidig med at du også lettere bliver renset for affaldsstoffer.

Hverdagens stress eller arbejdsmængde bliver naturligvis ikke mindre af den grund, men ved at få mere ilt ind i organismen og mere ro i nervesystemet kan du blive bedre til at manøvrere igennem livets hav af pres og uforudsete problemer. Du skal blot huske at tænke på din vejrtrækning.

Åndedrættet afslører din tilstand.

Vores åndedræt er så fintfølende, at det kan reflektere vores personlige sundhedstilstand og dermed afsløre, hvilke faktorer i vores omgivelser som påvirker os negativt. Enhver, der lever i et moderne samfund og ved sine fulde fem ved, at fx store mængder alkohol, fed mad, fysisk inaktivitet og daglig stress ikke ligefrem gavner helbredet.


ÅNDEDRÆTSØVLSE TIL BEDRE VEJRTRÆKNING

Øvelsen får dig hurtig ned i fart, og du bliver bevidst om din vejrtrækning.


20 forbundne vejrtrækninger:

Lig eller sid afslappet. Prøv at slappe af i arme, skuldre, ryg, balder og ben.

Tag 4 åndedrag, som er noget dybere end du normalt tager dem. Bind dem sammen, så du trækker vejret uden pause imellem indånding og udånding. Det 5. åndedrag skal være meget dybt og udspile maven helt. Nu har du taget 4 forbundne og 1 dybt. Start straks med 4 nye sammenhængne åndedrag, så du i alt laver en serie på 20 åndedrag.

Giv øvelsen videre til en du holder af.

Comment