Migræne er en helt særlig og meget ødelæggende hovedpine som flere og flere af os lider af.  De fleste af os har fra tid til anden hovedpine, men denne form for hovedpine er så invaliderende for den der rammes af den. 

Migræne

Mange oplever den med aura, det betyder at man oplever en rækker forskellig symptomer inden selve hovedpinen kommer, eller samtidig med. Det kan være synsforstyrrelser, hvor man enten har sorte ”huller” eller fornemmer et takket mønstre der i stressende bevægelser generer synet. Dertil kommer føleforstyrrelser, det kan være som sovende fornemmelser eller prikkende fornemmelser i kroppen.

Og SÅ kommer hovedpinen, den kan vare i alt mellem 3-72 timer. Mens man lider af disse smerter oplever langt de fleste at være utrolig lyd og lysfølsomme.

Selvom det endnu ikke fastslået hvad migræne skyldes og hvorfor det opstår, viser nye undersøgelser at utrolig mange migræne patienter har nogle ting til fælles udover lidelsen.

Migræne og ernæringsmæssige faktorer.

Migræne hovedpine kan have mange årsager, og disse årsager varierer fra individ til individ. Imidlertid har undersøgelser lavet med henblik på at fastslå, om ernæringsmæssige faktorer kan spille en rolle i migræne udvikling vist, at B-vitaminer kan spille en væsentlig rolle.

Ifølge en undersøgelse er det folinsyre (vitamin B9), vitamin B6 og B12 der kan spille en rolle i migræne udløsning. Ifølge denne undersøgelse, kan mangler i disse vitaminer udløse migræne. Vitamin B12-mangel er en af e 5 vigtige næringsstoffer, du kan mangle fra din kost.

Yderligere forskning offentliggjort i 2009, at folinsyre og vitamin B6 og B12 kan reducere sværhedsgraden og hyppigheden af igræne blandt en stikprøve af migræne patienter. Endnu en undersøgelse fra Iran offentliggjort i oktober 2015 viste, at vitamin B2-mangel kan være relateret til migræne. 

Kort sagt undersøgelser viser at  B-vitaminer og migræne kan hænge sammen. B-vitaminmangel, især folinsyre, B2, B6 og B12 kan føre til migræne lidelse.

 

Migræne-D-vitamin-forbindelse

D-vitamin-mangel er mere udbredt end du måske tror. Faktisk er det så almindeligt, at ”The American Journal of Clinical Nutrition”  kalder det et verdensomspændende problem, som er anerkendt som en pandemi.

Hvad gør D-vitamin unik i forhold til andre vitaminer er, at din krop kan yde sit eget D-vitamin, når du udsætter din hud for sollys, mens du har brug for at få andre vitaminer fra de fødevarer, du spiser. Nu til dags hvor så mange mennesker tilbringer størstedelen af deres tid indendørs, kan udsættelse for og absorption af naturligt forekommende D-vitamin være særdeles mangelfuld. En forskning viser, at mangel på D-vitamin kan også forårsage migræne.

En undersøgelse offentliggjort i oktober 2014 viser, at personer med lave vitamin D niveauer var mere tilbøjelige til at lide af migræne end folk med normal serum vitamin D niveauer. D-vitamin var signifikant lavere hos patienter med migræne sammenlignet med kontrolgruppen. Forskerne konkluderede: "Baseret på de nuværende resultater, kan vi foreslå, at nedsat serum-D-vitamin-niveauer blev forbundet med migræne."

Hvad gør du der trigger din migræne?Det er vigtig for dig der lider, at du begynder at holde øje med hvornår dine migræne anfald starter, på den måde kan du måske finde et mønstre. Nogen mener at den nemme løsning med medicin er bedst, men det forhindre jo desværre ikke migrænen i at komme tilbage et par uger eller en måned efter. Der må være noget der trigger det for dig.

Mens nogen vil opleve at tilskud af B og D-vitaminer kan være nyttigt, er det stadig en tilgang, som svarer lidt til at bruge medicin, så for andre vil det være vigtigere sørge for at få disse vitaminer igennem kosten.

I mange tilfælde kan du få en længerevarende lindring ved at identificere den egentlige årsag til din migræne - du har brug for at identificere og undgå de udløsende faktorer for migræne.

Der er en lang række potentielle udløsere – men husk hvad der udløser en migræne for dig måske ikke udløser den i en anden.  De mest omtalte triggere kan være forarbejdede fødevare, koffein, rødvin, sort te, røget fødevare, oste samt stort salt indtag. I rigtig mange tilfælde er gluten der er den udløsende faktor.

Vidste du at mindst 60% af alle sygdomme kan skyldes stress?

Derudover er stress en meget kendt trigger.  Stress har en stor indvirkning på kroppens evne til at optage B-vitamin, og med den fart vi alle har på i dagens Danmark er det så ikke så svært at forstå hvorfor flere og flere får migræne, når nu der er en sammenhæng mellem migræne og B-vitamin.

Vil være din migræne kvit, så tag ansvaret for din egen sundhed og prøv at finde ud af det mønster der giver dig migræne…

 

 

 

Comment