Er du en af dem der bruger P-piller? 

Så skal du læse videre, for at forstå hvad der iøvrigt sker i kroppen når du tager denne ene pille hver dag. 

B vitaminer består af 8 forskellige slags vitaminer, de er vandopløselige, dette betyder at de udskilles via kropsvæskerne. B-vitaminer er alle coenzymer, hvilket medfører at de hver især aktiverer enzymer som indgår i de fleste af kroppens enzymprocesser.

B-vitaminerne er indbyrdes afhængige af hinanden, man skal derfor så vidt muligt sørger for at få alle vitaminerne. Da B vitaminer ikke dannes naturligt i kroppen er det vigtigt at få dækket sit B-vitamin behov gennem kosten.

ppilleblog

Der er generel udbredt mangel på B-vitamin blandt befolkningen i Danamrk. Dette skyldes i særlig grad den industrielle forarbejdning af madvare. B-vitaminer er særligt følsomme overfor opvarmning, kogning, langvarig konservering, dybfrysning, stegning og lyspåvirkning.

Symptomer på B-vitamin mangel kan være træthed, nedsat immunforsvar, uro, psykiske udfordringer, fordøjelsesproblemer, forstoppelse og menstruationsproblemer.

Med dette i tankerne vil jeg tage udgangspunkt i et enkelt B-vitamin, nemlig B6, også kaldet Pyridoxin. Faktisk består B6 af tre ligeværdige aktive stoffer; pyridoxin, pyridoxal og pyridoxamin. Alle tre er coenzymer i mere end 100 forskellige processer i kroppen. B6 er meget vigtig for udvinde energi fra den mad vi spiser. Primært omsætninger af proteiner.  Derudover er netop B6 afgørende for optagelsen af visse mineraler, særligt magnesium og zink. Desuden er dette vitamin et naturligt antihistamin, og kan i nogen grad bruges ved allergiske reaktioner. Da B6 medvirker ved dannelsen af hvide- og rødeblodlegemer, samt forbedrer immunsystemet T- og B-celler, spiller det en stor rolle for immunsystemets modstandskraft.

Hvis man ikke får nok B6 kan man risikere at få psykiske gener

B- vitamin er en forudsætning for hjerne- og nervefunktion. Hvis man ikke får nok B6 kan man risikere at få psykiske gener og nedsat hjernefunktion. Du vil opleve det som koncentrationsbesvær, irritabilitet, vrede, træthed, nedsat hukommelse med mere. En af de underliggende årsager til de ovenstående symptomer, er at vitamin B6 er nødvendig for syntesen af visse neurotransmittere, blandt andet serotonin(kroppens lykkestof), dopamin og noradrenalin.  

Nu er der meget kort ridset op om symptomerne ved mangel på B6, samt nødvendigheden af B6.  Eftersom B6 er afgørende for optagelsen af flere mineraler blandt andet magnesium, er det på sin plads at forklare lidt om hvilken rolle magnesium har for kroppen. 

Magnesium findes primært inde i cellerne og det indgår i mere end 300 forskellige enzymprocesser blandt andet til dannelsen af enzymer og til celledeling. Hvis der mangler magnesium trænger calcium og natrium ind i cellerne. Natriummet ender med at frigør kalken fra cellerne hvilket medfører langsom celledød. Samtlige muskler i kroppen har brug for magnesium for at fungere optimalt. Aller vigtigst er det at hjerte musklen fungerer som den skal. Ved mangel opstår muskelsvaghed, krampetilstande og for hjertets vedkommende forstyrrelser i hjerterytmen og i værste fald hjertestop.  

Hjertet og kredsløbet fungerer kun optimalt såfremt der er nok magnesium tilstede i kroppen. Desuden har magnesium stor betydning for immunsystemets funktion samt udnyttelsen af B og E vitamin, og en bred vifte af mineraler samt fedtstoffer.

Generelt set er der et stort sammenfald mellem symptomerne på mangeltilstande af B6 vitamin og magnesium. Så det er vigtigt at sørge for en god og varieret kost der rammer disse to der indbyrdes har stor betydning for hinanden.

Kvinder der tager P-piller mangler B6 vitamin

I Danmark bruger cirka 370.000 piger og kvinder P-piller. Mange af de unge piger tager dem for at få en mere regelmæssig menstruation, mindre blødninger og færre smerter. Mange af de lidt mere modne kvinder tager dem for at komme diverse PMS symptomer til livs. Hvad de fleste ikke ved er at kvinder der tager P-piller ofte er i mangel af B6-vitamin. Gjorde du?

Hvis du er en af dem der bruger P-piller bør du have fokus på at få dækket kroppens behov for vitaminer og mineraler. Og for dem af jer der tager dem for, at slippe for PMS symptomer, bør I overveje at brugen af disse kan være med til at fremkalde de selvsamme symptomer som I prøver at slippe af med.

Vidste du i øvrigt at du ved en målrettet kostændring kan komme de fleste PMS symptomer til livs?

Der findes dog ingen endelige løsning, men derimod er hver enkelt kvindes behov individuelt og unikt. Det er derfor, som altid, vigtigt at lytte til din krops signaler og blive bedre til at forstå dem.

B6 findes i bønner, avocado, havregryn, fuldkorn, bananer, nødder, fisk, fjerkær samt visse frugter og grøntsager.

 

Så hvad med at starte dagen med en smoothie der giver dig et tilskud af B6:

Juice af :

1 citron med skræl

2 æbler

1 håndfuld spinat

 

Blendet med:

½ avocado

1 banan

Iskoldt vand i den mængde du skal bruge for at få den ønsket konsistens. 

Comment