Er du ked af din mad?

I den forgangne uge har vi postet en artikel om kostens betydning for depression. Det er ikke ny og revolutionerende viden, med efterhånden en viden med stor evidens bag sig.  Desværre er det endnu ikke anerkendt viden i samfundet, og antallet af fagpersonale der tager denne viden til sig er ikke stort… Endnu!

Der er selvfølgelig flere forskellige årsager til depression, og det er virkelig vigtigt at finde frem til den underliggende årsag, (traumer, misbrug, mobning, dårligt selvværd osv.)så patienten kan få den helt rigtige behandling, her tænker jeg særligt på terapi af den ene eller anden art.

er du ked af din mad

Ca. 500.000 danskere vil blive ramt af svær depression på et eller andet tidspunkt i deres liv. På dagsbasis er drejer det sig om et sted mellem 100.000-200.000. (tal fra netdoktor.dk)

Nogle af årsagerne kan være en ubalance i samarbejdet mellem hjernecentrene, længerevarende stress samt andre udefra kommende faktorer som kan påvirke balancen i hjernen ex. medicin eller rusmidler.
 

Behandlingsmæssigt er der endnu ikke mange medier der oplyser om at kosten kan have stor indvirkning. De henviser derfor kun til medicin og terapi.

Vi er ikke imod medicin som udgangspunkt, men vi vil gerne have fokus på hvor meget vi selv er i stand til hvis vi giver kroppen de rette forudsætninger at arbejde med.

Så lad os kigge lidt nærmere på hjernekemien, vi kommer kun til at skrabe overfladen, da det er et stort og dybtgående emne.

Hjernens nerveceller kommunikerer ved hjælp af kemiske stoffer med hinanden, disse kaldes neurotransmittere. Det er stoffer der sender beksed fra et sted i kroppen eller hjernen til et andet sted. Det er f.eks. på den måde hjernen bliver gjort opmærksom på smerte et sted i kroppen. Der er mange forskellige neurotransmittere med hver deres særlige funktion. Den neurotransmitter der giver besked om ”godt humør” hedder serotonin. Og det er oftes i produktionen og genoptagelsen af serotonin, at der er ubalance hos personer med depression.

Serotonin dannes i hjernen udfra et stof der hedder tryptofan. Da serotonin nedbrydes i vores fordøjelse er det umuligt at indtage færdig serotonin. Derfor kan man gå andre veje, nemlig ved at vælge madvare der indeholder trytofan. Blandt andet sesamfrø, hørfrø, peanuts, kakaopulver, fisk, kylling, æg, bønner, linser m.m.
 

Husk at sove mørkt

Melatonin er et andet vigtig signalstof, der er vigtigt for den indre psykiske balance.  Melatonin dannes udfra serotonin når mørket falder på. Så snart der optages sollys gennem vores øjne stopper produktionen. Melatonin har indvirkning på vores humør, livskvalitet, søvnen, beskytter med fri radikaler, positiv påvirkning af kolesterol og meget mere.

Tryptofan er en essentiel aminosyre, dette betyder at kroppen ikke selv kan danne den, og derfor skal have den tilført gennem maden.  Når vi har fået tilført tryptofan gennem maden, er der flere forskellige næringsstoffer der er vigtige for omdannelsen,  det drejer sig specielt om B vitaminer ogC vitaminer.

Der er også andre vigtige næringsstoffer kroppen har brug for, for at have en balanceret hjerne kemi, det er udover B vitamin, særligt B6, og C-vitamin, magnesium, Zink og omega 3 fedtsyre. Ca. 10% af den danske befolkning, altså ca 550.000, mangler B6 vitamin. Alle disse næringsstoffer kan du spise dig til ved at spise sundt og varieret. 
 

Inflammation spiller en stor rolle

Andre relevante tilgangs måder vil evt. være at kigge på inflammation i kroppen og intolerancer, da dette påvirker vores immunsystem og dermed har en indvirkning på hvordan vi optager vores næringsstoffer.

Der er lavet en del forskning omkring immunstyrkende medicin og udviklingen af stress, depression og destruktiv adfærd. De viser en klar sammenhæng mellem immunsystemet og mentale lidelser.

Gluten reaktioner er efterhånden ved at være godt kendt, særligt for at give problemer i tarmene , men hvis man kigger i forskningen, vil man se at der ofte er sammenhæng mellem gluten, immunsystem og depression.

Prisen for at spise uhensigtsmæssigt, kan for mange være rigtig høj. Men giv ikke op der er virkelig mange ting du selv kan gøre.

Dette var kun et lille og MEGET forenklet udsnit af hvad der ernæringsmæssigt kan gøres for at afhjælpe og forbygge depression. Husk altid at opsøge hjælp hvis du tror du lider af depression.

Comment