Glutenfri livsstil

VI HØRER OFTE DIVERSE EKSPERTER UDTALE SIG FOR OG IMOD GLUTEN, MEN HVEM SKAL VI EGENTLIGT TRO PÅ. ER DET VIRKELIG RIGTIGT AT GLUTEN KAN VÆRE SKADELIGT FOR VORES HELDBRED ELLER ER DET BARE NOGET VI SIGER, FORDI DET ER MODERNE LIGE NU.
 

I dette blogindlæg vil vi prøve at hjælpe dig lidt på vej, og vi håber, at vi kan give en bedre forståelse for fænomenet eller betegnelsen ”Glutenfri”.

 

Hvad er gluten?

Gluten er en samlebetegnelse for protein der, blandt andet, findes i hvede, rug, byg, spelt og emmer. Gluten dannes, af proteinerne gliadin og glutenin, når melet blandes med vand og dejen bliver æltet.

"Gluten" stammer fra det latinske ord ”glue” for lim, og dets klæbeevne holder blandt andet brød og kager sammen, samtidig med at det får dejen til at hæve og blive elastisk. Særligt i hvede er indholdet af gluten meget højt, hvilket også er årsag til, at hvedemel er så godt at bage med. Det gør at mel med højt indhold af gluten er meget efterspurgt blandt bagere og øvrige madproducenter, og forbruget af glutenholdigt mel er i den grad steget.  
 

En klump i tarmen eller hyperaktivadfærd

Resultatet kan for nogen være en sammenlimet klump i tarmen, i stedet for et nærende og let fordøjeligt måltid. Netop den egenskab, at gluten limer maden sammen, medfører at utrolig mange ikke kan nedbryde og absorbere næringsstofferne fra de enkelte fødevarer der ellers er i det samlede måltid. Dette er ikke nødvendigvis noget der kun sker for personer med en decideret gluten-allergi, men noget der sker for flere og flere uden en diagnose.
 

Prøv eventuelt at se denne lille video om gluten

 

Det ufordøjet gluten provokerer dit immunforsvar til at angribe dele af din tyndtarmen. Denne immunrespons skader ikke kun tarmen, men også det omkringliggende væv, og  det kan være grobund for mange andre sundhedsmæssige problemer i hele kroppen, hvilket er grunden til gluten kan have sådan en ødelæggende virkning på din generelle sundhed.

Fordøjes gluten ikke effektivt, det vil sige spaltes proteinerne ikke til enkeltaminosyrer af fordøjelsesenzymerne, så kan kæder af ufordøjet gluten påvirke tarmslimhinden negativt og gøre den gennemtrængelig. Kommer disse kæder af aminosyrer ud i blodbanen, så ligner de til forveksling morfinstoffer, som kroppen selv producerer. Derfor kan blod/hjerne barrieren ”snydes”, så kæderne kan entre hjernen og skabe en del ballade der. Det kan afføde ændret adfærdsmønster, hyperaktivitet og andet.
— *Direkte citeret fra www.madforlivet.com ; ”Hvad er gluten”

I de senere år er det blevet påvist, at glutenreaktioner også kan forårsage en meget bredere vifte af symptomer, ikke kun i din tarmen, men i hele kroppen,  hvilket ofte gør det svært at spore tilbage til indtaget af glutenholdige fødevare.

Hvis du ikke er opmærksom på din krops signaler, kan din tarmenslimhinde bliver mere og mere beskadiget og gennemtrængelig, samt være mindre i stand til at optage næringsstoffer såsom jern og calcium.  Der kan dermed opstå næringsmangler i din krop som kan være årsag til et utal af symptomer og sygdomme. Da mere end 70 % af immunforsvarets celler befinder sig omkring tarmen, er det meget vigtig at vores tarmslimhinde ikke bliver gennemtrængelig. Øget tarmpermeabilitet(gennemtrængelighed) kan være medvirkende årsag til bl.a. inflammation og autoimmune sygdomme samt spille en rolle i psykiskesygdom, som b.la. depression.

Der er flere forskellige årsager til at personer reagerer på gluten, og det er vigtigt at huske, at der er utrolig stor forskel på hvordan det påvirker kroppen, der tænkes her på; glutensensitivitet, glutenintolerance, fødevareallergi eller cøliaki. Hvor Cøliaki er den mere alvorlige form for glutenreaktion.

Glutensensitiv; Nogle reagerer på gluten og får det bedre ved at udelukke gluten fra deres kost.

Glutenallergi; Giver en immunreaktion, hvor immunforsvaret danner antistoffer (IgE),

Glutenintolerance; Giver en immunreaktion hvor immunforsvaret danner antistoffer (IgG).

Cøliaki; Er en arvelig og en kronisk tarmlidelse, hvor gluten ikke tåles. Denne reaktion øger tarmens permabilitet. Det kan give store næringsmangler og er kan forekomme andre former for lidelser i kroppen, blandt andet inflammation, gigt, hashimoto ́s, og knogleskørhed.

Nogle af de mest “normale” symptomer kan være, på de ovennævnte gluten-reaktioner kan blandt andet være;

  • Oppustet mave
  • Luft i maven
  • Hudkløe
  • Eksem
  • Mavesmerter
  • Diarre
  • Forstoppelse
  • Opkast
  • Knogle og ledsmerter
  • Træthed
  • Uren hud
  • Ildelugtende sved
  • Migræne
  • Væskeophobninger
  • Angst
  • Irritabilitet
  • Nedtrykthed
  • Depression
  • Søvnløshed
  • Nærtagenhed
  • Svimmelhed
  • Indre uro**


Hvis nogle af disse symptomer passer meget godt på dig og din krop, kan det være at du vil have stor fordel af at prøve at være glutenfri i en periode, gerne 4-6 uger. Du skal vide at der kan gå lang tid før tidligere indtaget gluten er helt ude af din krop, men du burde kunne mærke en forskel indenfor 2-4 uger. Hvis du er meget plaget af ovenstående symptomer, kan det tyder på at din tarm er så skadet at du vil have virkelig godt af at supplere op med nogle tilskud, der kan hjælpe din tarmslimhinder til at hele hurtigere og til at skabe det rette mijlø i tarmen igen.

Vær opmærksom på at gluten findes i rigtig mange forarbejdet fødevare og særligt i de fødevare du ikke lige havde regnet med. (færdiglavet fars, krydderiblandinger, ketchup, sennep, slik, müsli, soya sauce, bagepulver, pålæg mm.) Så husk at tjekke indholdslisten eller at lave så meget af din mad selv helt fra bunden af.

Det er i dag blevet lidt nemmere at glutenfri, end det var for år tilbage. Udvalget af glutenfrie madvare i supermarkederne er nemlig blevet meget større. Men vær opmærksom på at der på visse glutenfrie produkter er hvedestivelse i. Det er også nok til at giver immunreaktioner hos nogle personer, så det skal du gerne gå udenom I den periode hvor du prøver at være glutenfri. Ydermere skal du være opmærksom på kvaliteten af af de glutenfrie produkter, mange af dem er næringsfattige og høj glykæmiske.

Husk at fokusere på at udvalget til et glutenfrit køkken er blevet stort, så lad endelig være med at hænge fast i hvad du ikke må spise, men lade dig inspirer af alle de nye og spændende ting du KAN spise.

Nu har vi givet vores mening omkring gluten. Måske vælger du at tro på os eller også gør du ikke. Men et er helt sikkert, den eneste der med 100% sikkerhed kan fortæller dig om hvordan gluten virker på dig, er din krop. Så lyt nu rigtig godt efter.

 

 

** Direkte citeret fra "Glutenfri miniGuide", Sundbevidsthed,2015

 

Comment